Сторінка з історії математики



Творці математики з України




 

 

 

 


Світові творці математики







Архімед

(287—212 до н. є.)
 
У 212 році до н. є. під час штурму міста Сіракуз римський воїном був убитий Архімед, видатний учений, математик і фізик Стародавньої Греції.
В історію науки вій увійшов як автор відкриття, яке ми називаємо сьогодні законом Архімеда. В основному Архімед займався рівновагою плаваючих тіл, заклав основи гідростатики. Свої міркування з цього питання від виклав у праці "Про плаваючі тіла". Відкрив тиск води на занурені в неї тіла й визначив епосів обчислення питомої ваги різних тіл.
За переказом, Архімед здійснив відкриття, коли він сів у ванну з водою й по­бачив, як витікає витіснена його тілом вода. Вражений цим відкриттям, він ви­скочив із ванни і голий побіг вулицею, вигукуючи: "Евріка!" ("Знайшов!").
Цей вчений займався також механікою, особливо рівновагою сил. В одній із своїх перших праць він досліджує розподіл навантажень між опорами балки. Зробив важливі висновки, що стосуються простих машин: важеля, клина, по­хилої площини. Йому належить закон рівноваги сил в простих машинах та виз­начення поняття центру ваги тіла. Йому приписують також створення першо­го увігнутого дзеркала, яким він начебто спалював римські військові кораблі, які атакували рідне місто Сіракузи.
Архімед зробив великий внесок у розвиток математики та геометрії. Він виклав основи обчислювання довжини окружності методом многокутників, способи знаходження поверхні еліпсу, об'єму кулі та інших просторових тіл. Першим з великою точністю обчислив значення числа  (пі), тобто відношен­ня довжини окружності до її діаметру.
Методи, які застосовував Архімед для обчислювання поверхонь і об'ємів різних фігур і тіл, два тисячоліття по тому розвинулись в інтегральне обчислю­вання.
Першим учителем Архімеда був його батько Фідій — астроном і математик. Отримані від батька знання Архімед поглибив і розширив в Александрії — центрі науки та культури тогочасного світу. Там зблизився з учнями Евкліда, з директором знаменитої александрійської бібліотеки Ератосфеном. Це послу­жило поштовхом до розвитку його видатних здібностей. Після повернення в Сіракузи Архімед підтримував з ним пожвавлену наукову переписку, в якій сповіщав про свої досліди та відкриття.
Відкриття та винаходи Архімеда справляли небого сучасників таке разюче
враження, що послужили матеріалом для створення ряду легенд. До них нале­жить легенда про визначення кількості золота та срібла в жертовній короні ти­
рана Сіракуз Герона. Вчений начебто знайшов рішення цієї задачі, сидячи у
ванні. Легенда приписує йому спуск на воду за допомогою системи блоків
(поліспаст) величезного корабля, а також винахід особливих кранів, які топили
ворожі кораблі. Його військові машини примусили римлян відмовитися від
спроб взяти Сіракузи штурмом і змусили перейти до тривалої облоги. Йому
приписують гордий вислів: "Дайте мені місце, на яке я міг би встати, і я зрушу
землю". Архімед, якого ще називають за його геній і знання "Велетнем із Сіра­куз", допоміг у значній мірі Ератосфену виміряти кут нахилу екліптики та
радіусу Землі.
 
 



 
 Евклід  (III ст. до н. є.)
Евклід — один з найвидатніших старогрецьких математиків. Ніяких біог­рафічних відомостей про його життя не збереглося. Відомо тільки, що на за­прошення царя Птоломея Евклід приїхав у III ст. до н. є. в м. Александрію — ре­зиденцію грецьких царів у Єгипті — і почав там працювати наглядачем слав­нозвісної бібліотеки.
У бібліотеці зберігалися й математичні праці учених — попередників Евкліда. Проте вони були розрізненими і несистематизованими. Учений довгі роки працював над упорядкуванням математичної спадщини минулих поколінь і створив велику працю, що складалася з 13 книг і названа «Начала». Така на­зва обумовлювалася метою: викласти в строгій науковій послідовності голо­вне, основне в математичних знаннях, що є ґрунтом для їх практичного засто­сування.
Спочатку Евклід сформулював п'ять аксіом про ознаки рівності і нерівності величин і п'ять постулатів, тобто вимог, додержання яких дає можливість вико­нувати всі геометричні побудови. На основі цих первинних незаперечних суд­жень, які приймаються без доведення, учений будує систему теорем, які вже доводить дедуктивно.
Створивши такий дедуктивний курс геометрії, Евклід переміг величезні труд­нощі в узагальненні і доведенні багатьох складних співвідношень між елемен­тами площинних і просторових фігур, що виражаються числами. Ці труднощі посилювалися тим, що на той час ще не було створено буквеної символіки для позначення величин. У своїх працях Евклід позначав буквами точки, користу­вався рисунком, а математичні перетворення і доведення подавав писаною мовою, хоч йому доводилось часом оперувати в своїх викладках складними ірраціональними виразами, перетворювати і спрощувати їх.
Величезною заслугою Евкліда було те, що він засобами геометрії дослідив багато важливих питань арифметики і алгебри, а також створив дедуктивний курс геометрії, визначивши систолу аксіом і постулатів для побудови такого курсу.
«Начала» Евкліда збереглися навіки як величний пам'ятник людині, обдаро­ваність і могутній талант, дивовижна сила уяви і мислення якої залишилися не­вмирущими у скарбниці загальнолюдської світової науки і культури.


 
Піфагор
(Близько 570 – 480 рр. до н. є.)

Визначну історичну роль у розвину еллінської культури і, зокрема, матема­тики відіграв видатний філософ і математик Піфагор Самоський.
Піфагор займає почесне місце в історії математики. Він відкрив нову епоху в еволюції наукової думки. Піфагорійці перетворили давно відомі практичні пра­вила в наукові положення, обґрунтовані точними доведеннями. Піфагор увів загальновизнаний тепер дедуктивний метод суть якого полягає в тому, що, крім невеликої кількості прийнятих без доведень первісних положень, які на­зиваються аксіомами, всі інші твердження математики виводяться логічними міркуваннями.
Основним змістом піфагорійської математики є вчення про число. Як і вавілонські маги, піфагорійці вважали надзвичайно важливими різні власти­вості чисел і відношення між ними. І коли відсіяти полову—числову містику, ви­явиться, що вони ввели багато фундаментальних теоретико-числових понять, виявили і дослідили глибокі властивості чисел і поставили такі питання, які й сьогодні залишаються предметом досліджень багатьох учених і все ще чека­ють свого розв'язання.



Франсуа Вієт
(1540—1603)
Удосконалення техніки розв'язування рівнянь стимулювалося й розвитком самої математики, і запитами практики — потребами мореплавства, землемірства, астрономії, інженерної, зокрема, військової справи. Але на шляху розвитку загальної теорії алгебраїчних рівнянь і способів їх розв'язування були значні труднощі. Насамперед практична незручність формул Тартальї — Кардано і Феррарі, недосконалість існуючої символіки, яку справедливо назива­ють засобами виробництва математики. Тому з кінця XV ст. відбувається швидкий перехід від словесної (риторичної) алгебри до алгебри символічної, спочатку скороченням слів, а потім і введенням спеціальних символів. Велика заслуга в створенні системи алгебраїчної символіки і вдосконалення на її ос­нові теорії алгебраїчних рівнянь належить видатному французькому матема­тику Франсуа Вієту.
Народився Вієт у місті Фонтене-ле-Конт, провінції Пуату. Закінчивши юри­дичний факультет університету в Пуатьє, він з 19 років розпочав приватну ад­вокатську практику в рідному місті. Молодого юриста цікавили природничі на­уки, насамперед астрономія, і він починає вдосконалювати птолемеєву систе­му світу. Для цього треба було добре знати математику. Тому вся його робота над математикою мала стати підготовкою до створення великого астро­номічного трактату, який з різних причин і не був написаний. Світ математики виявився безмежним і приховував у собі не менше загадок, ніж космос. їх ви­стачило на все життя.
У 1567 р. Вієт залишив приватну адвокатуру і перейшов на державну служ­бу в Ренні. Щоб особисто ознайомитися з французькими математиками Вієт у 1571 р. переїздить до Парижа, де займається приватною адвокатурою.
Не дивлячись на тривоги і зигзаги життя, Вієт віддається математиці. Він міг по три доби не відходити від письмового столу. Глибоке вивчення праць Архімеда, Евкліда, Аполлонія і Діофанта, Татральї, Кардано, Бомбеллі він поєднував їх інтенсивною роботою над власними творами, зокрема найбільшим твором — «Мистецтво аналізу».
У творчості Вієта завершувалося формування алгебраїчної символіки. І не дивлячись на те, що в алгебрі було ще багато недоробленого й нез'ясованого, вона являла собою досить повне коло знань і до кінця ХVI ст. завершила цикл свого формування.
Математична спадщина Вієта — це своєрідний підсумок математики епохи Відродження. Паралелізм між властивостями рівнянь і геометричними побу­довами відіграли свою позитивну роль у формуванні ідей аналітичної геометри XVII ст. Отже, те, що у Вієта й інших математиків XVI ст. було геометричним ру­диментом, стало вихідним пунктом розвитку аналітичної геометри в наступно­му столітті.




Лейбніц Готфрід-Вільгельм
(1646—1716)

Лейбніц, син вихідця з Польщі, народився 1 липня 1646 р. Ще будучи сту­дентом Лейпцігського університету, він у віці 17 років дістав звання бакалав­ра, у рік закінчення університету — магістра філософи, а в 1666 р. — учене звання доктора прав.
Наукова і громадсько-політична Лейбніца дуже різноманітна. Будучи пере­довою, освіченою людиною, він тісно поєднував свої наукові дослідження з практикою, з потребами удосконалення техніки і природничих наук. Учений висунув ідею застосування циліндра і поршня в машинах, що пізніше знайшло своє використання в конструюванні парових двигунів.
Але найбільшої слави здобув собі Лейбніц тим, що водночас з Ньютоном розробив основи диференціального та інтегрального числення, спираючись на розроблену Декартом аналітичну геометрію. Створення основ вищої мате­матики стало могутнім поштовхом у розвитку фізики, механіки і природничих наук взагалі.
Учений для розвитку математичної теорії удосконалив засоби узагальнення суттєвого змісту математики як науки: запровадив такі знаки дій множення і ділення, як одна і дві крапки, дужки, які необхідні у формулах та за різних мате­матичних перетвореннях, знак диференціала та неозначеного інтеграла, ввів терміни «координати», «функції» та ін.



Ейлер Леонард
(1707—1783)

Леонард Ейлер народився в с. Ріхєн поблизу Базеля (Швейцарія) 15 квітня 1707 р. Під час навчання в Базельській гімназії і університеті, крім математи­ки, опанував філософію, історію усіх часів і народів, кілька європейських, ла­тинську і грецьку мови, медицину.
У квітні 1727 р. Ейлер приїхав у Петербург, швидко вивчив російську мову і почав роботу в Академії. За 14 років праці в Росії учений здобув світову славу.
За свого життя видатний математик написав понад 880 праць з різних га­лузей математики, фізики, механіки. Повне видання його наукової спадщини зайняло б майже 60 томів математичних викладок і перетворень, якщо вва­жати по 500 сторінок у томі.
Значення Леонарда Ейлера у розвитку науки величезне. Немає жодної галузі математики, на збагаченні якої не позначився б творчий геній видатної люди­ни. Ейлер виклав курс вищої математики так струнко і чітко, що його видавали ще 150 років після смерті вченого без будь-яких змін.
Аналітичні методи дослідження найскладніших залежностей у математиці він довів до найвищого рівня, обходячись без усяких рисунків і графіків. Він ви­сунув нові ідеї, створив ефективні методи в математиці і відкрив не тільки для неї, а й для всіх інших природничих наук широкі шляхи в майбутнє. Ейлер за­клав основи теорії поверхонь і надав інтегральному численню, арифметиці і тригонометрії сучасної форми. Значний науковий вклад зробив Ейлер у аналітичну теорію чисел — одну з найскладніших галузей математики. Багато поколінь учених, видатних математиків, фізиків, механіків та людей інших про­фесій, пов'язаних із технікою, продовжують вивчати його наукову спадщину, що зробила визначний вплив на розвиток науки і техніки.



Декарт Рене
(1596—1650)

Рене Декарт народився 31 березня 1596 р. у м. Лае департаменту Турень у заможній дворянській сім'ї. Після закінчення Паризького єзуїтського коледжу Рене ще два роки самостійно вивчав філософію, природничі науки і матема­тику. Потім деякий час перебив на військовій службі, а в 1621 р. залишив службу в армії.
Математичні праці Декарта випливали з його філософських поглядів. При­родою матерії, учив Декарт, є її тривимірювана об'ємність [довжина, ширина і висота), а найважливішою особливістю — ділимість і рухомість. Ці особливості і властивості матерії і повинна досліджувати математика. Тому математику як науку необхідно побудувати за єдиним аналітичним методом, який відображав би кількісні зміни вічно рухомої матерії.
Ці прогресивні наукові ідеї Декарт втілив у виданому в 1637 р. знаменитому творі «Міркування про метод». У ньому він показав, як аналітичний метод мож­на застосувати до дослідження деяких питань фізики і математики. У пізнішій своїй праці «Числення пана Декарта» учений докладніше показав, як його аналітичний метод можна застосувати, пов'язавши алгебру з геометрією.
Так великий учений створив предмет, що лежить в основі вищої математи­ки — аналітичну геометрію. Він вивів рівняння всіх прямих і деяких кривих ліній, а його сучасник Ферма — рівняння всіх конічних перерізів. Декарт висловив також сміливу думку про можливість застосувати метод координат у просторі, що здійснили в своїх працях математики пізніших часів.
Видатний учений удосконалив також і алгебраїчну символіку, довівши її май­же до сучасного рівня. У механіці Декарт вказав на відносність руху і спокою, а також сформулював загальний закон дії і протидії та закон збереження певної кількості руху при ударі двох непружних тіл. В оптиці вчений обґрунтував закон сталого відношення синусів кутів заломлення світла, створив математичну те­орію райдуги та розгадав причину її виникнення.
Найвизначнішим науковим дослідженням Декарта було дослідження різних залежностей між змінними величинами на основі розроблення основ аналітичної геометрії. Завдяки цьому пізніші математики мали змогу розроб­ляти і далі вдосконалювати ту галузь вищої математики, яка переносить вико­нання різних дій з галузі сталих у галузь змінних величин.



Ісаак Ньютон
(1642—1727)

Всім, мабуть, відомий анекдот про те, як Ньютон у саду спостерігав за яблуками, що падали з дерев. І це начебто наштовхнуло його на відкриття одного з основних законів, які керують природою — законом всесвітнього тяжіння. Це, звичайно, тільки анекдот, тому що створення теорії гравітації не було випадко­вим, а було плодом геніального розуму великого фізика та математика.
Ньютон народився в сім’ї бідного фермера у Вулсторпі, в 75 км від Кембріджа в Англії. Після закінчення школи вступив до Триніті-Колледжу (один із коледжів Кембріджського університету). Там він одержав ступінь магістра (1668). Невдовзі Ньютон зайняв кафедру математики та фізики в Кембріджському університеті, якою керував тридцять два роки. Перші лекції він присвятив оптиці. За словами самого Ньютона, найбільш плідними в його науковій роботі були 1665 і 1666 роки.
В історії науки, мабуть, не знайти досягнень, які могли б зрівнятися з праця­ми Ньютона в ці два золоті роки. Він перший [одночасно з Лейбніцем) створив основи диференціального та інтегрального обчислювань, створив основи те­орії всесвітнього тяжіння, почав роботу над своїм крупним твором з оптики "New Theory about Light and Colours" ("Нова теорія світла та кольорів"). Ньютон перший вказав на те, що промінь білого світла після проходження через приз­му розщеплюється на промені різних кольорів. Його праця з оптики викликала палкі суперечки в науковому світі на тему про природу світла (питання, яке по сьогоднішній день остаточно з'ясувати не вдалося).
Всі ці геніальні ідеї зародилися в голові Ньютона під час його перебування в рідному селі, куди він виїхав, рятуючись від епідемії, що почалася в Кембріджі.
Найвидатніший твір Ньютона мав назву "Philosophiae naturalis ргіпсіріа mathematica" ("Математичні начала натуральної філософії"), який вийшов із друку в 1687 році. В ньому Ньютон дав визначення трьох основних принципів класичної механіки та визначив закон тяжіння, на підставі якого розробив те­орію руху планет і пояснив багато інших проблем астрономії (зокрема, причину морських припливів та відпливів, що викликаються притяганням Місяця). В 1672 році ньютона було обрано членом Королівське наукового товариства в Лондоні (Royal Society), пізніше був його головою.
У дев'яностих роках XVII століття Ньютон серйозно захворів, що викликало велику тривогу в науковому світі. Про це свідчить, приміром, обмін листами та­ких видатних математиків, як Лейбніц і Гюйгенс.
Однак хвороба невдовзі пройшла, і Нютона було обрано членом Академії на­ук (Academie des Sciences) у Парижі. Роком пізніше Йоганн Бернуллі розіслав найвидатнішим математикам дві задачі, які треба було розв'язати, і дав на це термін шість місяців. На свій подив, дуже скоро Бернуллі отримав анонімне розв'язання. Але він здогадався, що автором його міг бути тільки Ньютон.
На жаль, досить важко визначити вплив наукових досягнень Ньютона на йо­го сучасників, позаяк він дуже пізно друкував свої праці. Приміром, закон всесвітнього тяжіння, відкритий ним в 1665—1666 роках, він опублікував че­рез двадцять років. Трактат "Arithmetica universalis" ("Загальна арифметика"), що містив лекції з алгебри, прочитані ним у 1663—1683 роках, він надрукував тільки в 1707 році.
Те ж саме вийшло з основами диференціального обчислювання, розробле­ними Ньютоном. Основи були опубліковані вже після виходу в світ подібної праці Лейбніца, незважаючи на те, що Ньютон написав свою працю на десять років раніше за Лейбніца.
Великий учений помер у 1727 році.
Наскільки великою була пристрасть Ньютона до творчості, прагнення до безперервної боротьби на науковому поприщі, свідчать його жартівливі слова: "Наука схожа на красиву, проте сварливу жінку, Якщо хочеш спілкуватися з ,  нею, треба безперестану сваритися".


Немає коментарів:

Дописати коментар